تبلیغات
فرهنگ و هنر کردستان - گفت وگو با زكریا یوسفی نوازنده دف
 گفت وگو با زكریا یوسفی نوازنده دف ...

گفت وگو با زكریا یوسفی نوازنده دف

زكریا یوسفی متولد ۱۳۶۲ شهر پاوه ـ فارغ التحصیل رشته موسیقی از دانشگاه هنر سوره است. وی به عنوان نوازنده دف و همچنین سازهای كوبه ای آثار فراوانی در داخل و خارج از ایران در قالب آلبوم، اجرای كنسرت ها، فعالیت های پژوهشی و تحقیقی داشته است. از جمله این فعالیت ها می توان به اجرای كنسرت در نخستین همایش بین المللی بزرگداشت مولانا در تركیه، اجرای كنسرت در فستیوال بین المللی كشور پرتغال، شركت در بزرگداشت بزرگترین خواننده عرب (محمد قبانچی) در عراق و ...

گفت وگو با زكریا یوسفی نوازنده دف

زكریا یوسفی متولد ۱۳۶۲ شهر پاوه ـ فارغ التحصیل رشته موسیقی از دانشگاه هنر سوره است. وی به عنوان نوازنده دف و همچنین سازهای كوبه ای آثار فراوانی در داخل و خارج از ایران در قالب آلبوم، اجرای كنسرت ها، فعالیت های پژوهشی و تحقیقی داشته است. از جمله این فعالیت ها می توان به اجرای كنسرت در نخستین همایش بین المللی بزرگداشت مولانا در تركیه، اجرای كنسرت در فستیوال بین المللی كشور پرتغال، شركت در بزرگداشت بزرگترین خواننده عرب (محمد قبانچی) در عراق و ...

اشاره كرد. یوسفی همچنین به عنوان نوازنده در آلبوم های متعددی از جمله: اجرای سازهای كوبه ای در آلبوم تلفیقی اثر استاد احمد پژمان، اجرای نوازندگی سازهای كوبه ای در آلبوم های كردی ناله شكینه و كونه هوار، ذوق پرواز و نوازندگی در چندین مجموعه مستند تلویزیونی از جمله مستند مولانا و چند آلبوم دیگر همكاری داشته است. او هم اكنون مدرس موسیقی در دانشگاه سوره است. پژوهشگری در زمینه موسیقی كردستان و فعالیت در زمینه آوانگاری از فعالیت های دیگر اوست.
● آقای یوسفی در ابتدا بفرمایید موسیقی را چگونه آغاز كردید
▪ عشق و علاقه من به دنیای هنر و موسیقی به دوران كودكی و ارتباط من با گروه های موسیقی كردستان برمی گردد كه این ارتباط توسط پدر و خانواده پدری ام ایجاد شد. همچنین حمایت ها و تشویق ها و لطف های همیشگی مادرم از شروع فعالیت های هنری ام تا به حال بیشترین عامل موفقیت و ترقی و ایجاد انرژی در من بوده است.
در این راستا با شروع فعالیت جدی آموزش موسیقی به صورت علمی و تلفیق و پیوند آموخته های قبلی ام در زمینه نوازندگی ساز دف در مكتب عرفان با دنیای هنر، خدمت استادان بیژن كامكار، ارژنگ كامكار، هوشنگ كامكار و جمشید عندلیبی رسیدم و در جهت ارتقای هرچه بیشتر توان علمی و عملی خود در موسیقی از محضر این بزرگواران سالیان متمادی بهره مند شدم. از زمان ورودم به دانشگاه روند هنری متفاوتی با توجه به ارتباطات جدیدم با دیگر اساتید دانشگاهی و نوازندگان و هم دوره ای هایم ایجاد شد كه بسیار در موفقیت بعضی از اهداف و برنامه هایم مؤثر بود.
‌● به نظر شما دلیل تأثیرگذاری ساز دف روی شنونده چیست و شما در این مورد تا چه حدی موفق بودید
▪ ببینید، سازهای كوبه ای و پوستی و بالاخص ساز دف به علت ساختار فیزیكی و خاصیت صدادهی آن و همچنین نوع به كارگیری حركت دست ها و تلفیق این حركات و اجرای این فیگورهای ریتمیك ساده و روان به صورت دوری زمینه یك نوع فضای كاملاً خاص را برای مخاطب و شنونده ایجاد كرده و رابطه خاصی را بین این ساز و شنونده برقرار می كند كه قطعاً نوازنده این ساز با توانایی ها و تبحر نوازندگی و مخصوصاً تكنیك های ریتمیكی كه به كار می گیرد باید با توجه به جایگاه این ساز در عرفان و هنر آنچنان نواختن آن را با درون خود آمیخته كند و بنوازد كه آن تأثیر مثبت و روحانی را روی مخاطب خود بگذارد، كه ناگفته نماند ساز دف بیشترین تأثیر را روی یكی از اصلی ترین چاكراهای بدن انسان دارد و در این راستا بنده با توجه به علاقه و ارادتم به مكتب عرفان و عشق ورزیدنم به عالم هنر و موسیقی سعی در تلفیق و به كارگیری صحیح این دو مقوله در كنار هم را داشته ام.
● چه چیزی باعث شده كه ساز دف در موسیقی كردستان نقش ویژه ای داشته باشد
▪ موسیقی كردی به علت تنوع ریتم ها و حالت های مختلف ریتمیك با اكسنت های نامتعارف و فیگورهای خاص خود به نوعی خود را متمایز و متفاوت از موسیقی اقوام و ملل دیگر كرده است و نیز با توجه به متنوع بودن ملودی ها و مقام ها و فواصل گوناگون موسیقایی و همچنین فرم های آوازی متعدد و تحریرهای بسیار پیچیده این امكان را به موسیقی كردی داده است كه سبك ها و فرم های مختلف موسیقایی را از جمله: حماسی، بزمی و رزمی، عرفانی و مذهبی، شاد و عروسی، عزاداری، رنج و كار را به خود اختصاص دهد و برای هركدام از این مناسبات ملودی ها و موسیقی ویژه خود را داشته باشد و در این میان ساز دف با توجه به توانایی ها و نوع استفاده از صدادهی این ساز و تركیب آن با هر كدام از این سبك های موسیقی جایگاه خاصی را در موسیقی كردی داراست، زیرا با رنگ و جنس صدای زیبای خود و حجمی كه به اركستر می دهد تأثیرگذاری آن موسیقی را چندین برابر می كند.
● لطفاً درباره زبان و گویش های كردی و ارتباط آن با موسیقی بومی كرد توضیح بدهید.
▪ اقوام كرد بازماندگان و میراث داران اصلی قوم ماد هستند و فرهنگ و هنری را كه ما امروزه شاهد آن هستیم از هزاران سال پیش نسل به نسل تا به امروز به ما رسیده است و با توجه به جریانات و تحولات فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و همچنین كوچ كردن و حضور اكراد در مناطق مختلف جغرافیایی باعث شده كه زبان كردی دارای لهجه ها و گویش های گوناگونی باشد كه باعث ایجاد تنوع زیادی نیز در موسیقی كردی گردیده است یعنی هركدام از اقوام كرد با لهجه های اورامی، سورانی، بادینانی، كلهری، مكریانی، جافی، اردلانی، ایزدی، قوچانی و گورانی موسیقی سازی و آوازی خاص خود را دارند كه این حالت و قدرت در موسیقی را كمتر در بین اقوام و مناطق دیگر می بینیم، آن هم با این همه گستردگی و تعریف شده.
موسیقی كردی از سال های بسیار كهن بوده و با مردم عجین شده و مردم آن زمان بدون آن كه نتی بدانند و موسیقی را از لحاظ ریتم و غیره بلد باشند، بسیار درست آن را اجرا می كردند. موسیقی كردی با فرهنگ و ادب و شعر كردی تداوم دارد و با آنها منطبق است و فرم های شعر كردی هدایت كننده فرم موسیقی كردی است، این است كه ملودی یك شكل معین دارد.
● در سال های گذشته چه كسانی بیشترین خدمت را در جهت گسترش موسیقی كردی داشته اند
▪ بزرگان و اساتیدی همچون مرحوم حسن كامكار، مرحوم مجتبی میرزاده، حسن یوسف زمانی، مظهر خالقی و برادران هنرمند كامكار خدمات ارزنده و شایانی را در این چند دهه اخیر هم در جهت پرورش شاگردان نمونه و برجسته، هم در زمینه خلق آثار ماندگار و بی نظیر در موسیقی ایرانی و كردی، هم در عرصه بهترین و تكنیكی ترین فرم های نوازندگی و ارائه آثار ضبط شده و ثبت شده به فرهنگ و موسیقی ملی ایران و كردستان عرضه نمودند و در این دو دهه اخیر مخصوصاً در جهت شناساندن و معرفی بیشتر موسیقی كردی به جهان و حضور در بزرگ ترین فستیوال های بین المللی گروه كامكارها زحمات و خدمات قابل ستایشی را به موسیقی كردی ارائه كردند.
● در سفر اخیری كه به سلیمانیه عراق داشتید و علیرضا قربانی هم همراهتان بود، چه برنامه هایی را دنبال كردید
▪ در سفر اخیری كه به دعوت مسئولین و مدیران شبكه های كردستان با علیرضا قربانی به سلیمانیه داشتیم، با توجه به اهدافی كه نسبت به این سفر در نظر گرفته شده بود برنامه های خاصی را تدارك دیده بودند كه در طول فعالیت چند ساله این شبكه ها متفاوت بود و از دیگر برنامه هایی كه بسیار برای همگی غیرمنتظره و جالب بود خواندن چند ملودی و آهنگ كردی توسط او بود كه بسیار توانمند و مسلط آن را اجرا كرد، چون قبلاً روی لهجه كردی و فونوتیك و شیوه خواندن و نوشتن زبان كردی با هم تمرین كرده بودیم كار را خوب آماده كردند و آن قطعات را با گروه موسیقی كردی سلیمانیه اجرا كردیم كه همراه با تلفیقی از آواز موسیقی ایرانی و چند تصنیف كردی اجرا شد.
● به عنوان سؤال آخر از فعالیت های ضبطی و آلبوم های در دست انتشارتان بفرمایید.
▪ این اواخر چندین آلبوم موسیقی سنتی و ملی ایران و موسیقی كردی به آهنگسازی و تنظیم دوستانی همچون ارژنگ سیفی زاده، جلال عنایت زاده، امین سالمی و روزبه چایچی منتشر گردید كه نوازندگی دف و سازهای كوبه ای آنها را به عهده داشتم همچنین اخیراً چندین آلبوم و مجموعه دیگر موسیقی سنتی و فولكلور و تلفیقی با تنظیم و آهنگسازی آریا عظیمی نژاد، هومن مهدویان، راشد بابا شهابی و ارژنگ سیفی زاده ضبط و آماده كردیم كه بزودی منتشر خواهد شد.

منبع: روزنامه ایران
نوشته شده توسط hamid hamidi در یکشنبه 16 تیر 1387 و ساعت 12:07 ب.ظ
ویرایش شده در - ساعت -
 نوشته های پیشین
+ اولین شعر نو فارسی / ابوالقاسم لاهوتی کرمانشاهی
+ کردها در مصر
+ آموزش زبان کردی در بوکان
+ نمایشگاه عکس رسانه ای " هه ناسه "
+ " نظامی گنجوی " و عشق به مادری کرد نژاد
+ ملکه زیبایی 2012 کردستان
+ زندگینامه دوبلور کرمانشاهی استاد منوچهر اسماعیلی
+ از خوانندگی تا پزشکی، از گویندگی تا سیاست در گفتگویی با عمر دزه ای
+ گفتگو با استاد مظهر خالقی
+ پر کاربردترین اسامی در میان کردها در سال 89
+ زندگینامه دو بازیگر کرد سریال ستایش
+ پژوهشی در تاریخ و فرهنگ كُردهای چهاردولی
+ عالی‌ترین درجه هنری موسیقی ایران به دو هنرمند کرد اعطا شد
+ بزرگداشت عبدالله ابریشمی پژوهشگر تاریخ قوم كرد
+ حسام الدین لرنژاد: دیگر ترانه های مذهبی نمی خوانم
+ ساخت جدید ترین فیلم ماهسون در استانبول و دیاربکر
+ بیله دمیرتاش، ستاره کرد در سینمای دنیا
+ نویسنده نامدارآلمانی کردتبارشیرکو فتاح:
+ گزارش كوردنیوز از موفقیت فیلمساز كردستانی
+ آلبوم شهر خاموش کلهر برای حلبچه
+ آراء هیات داوران هفتمین جشنواره تئاتر کردی
+ محمد اوزون نویسنده و رمان نویس مشهور کردستان ترکیه: آثار و فعالیتها
+ معرفی صدا و سیمای کردستان
+ گزارشی از کنسرت بی سابقه شوالیه آواز ایران
+ تصاویری از تاریخ و فرهنگ کردستان
+ گزارش تصویری از حضور شجریان در کردستان عراق
+ «دارین زانیار» پاپ استاری با صدای سحرآمیز
+ گفت‌وگو با ابراهیم سعیدی كارگردان مستند بلند همه مادران من
+ بابك امینی در سینه فونداسیون جشنواره بین‌المللی كن
+ آلبوم موسیقی کردی "دیلان" منتشر شد.

صفحات :