تبلیغات
فرهنگ و هنر کردستان - گفت‌وگو با ابراهیم سعیدی كارگردان مستند بلند همه مادران من
 گفت‌وگو با ابراهیم سعیدی كارگردان مستند بلند همه مادران من ...

                             گفت‌وگو با ابراهیم سعیدی كارگردان مستند بلند همه مادران من

ابراهیم سعیدی متولد 1344 مهاباد ، فارغ التحصیل کارشناسی سینما در گرایش تدوین ، از دانشکده .سینما تئاتردانشگاه هنر و بیش از 15 سال فعالیت در زمینه های مختلف فیلمسازی( ساخت فیلم ، تدوین ، تصویربرداری ) دارد...  

                  

گفت‌وگو با ابراهیم سعیدی كارگردان مستند بلند همه مادران من

ابراهیم سعیدی متولد 1344 مهاباد ، فارغ التحصیل کارشناسی سینما در گرایش تدوین ، از دانشکده .سینماتئاتر دانشگاه هنر و بیش از 15 سال فعالیت در زمینه های مختلف فیلمسازی( ساخت فیلم ، تدوین ، تصویربرداری ) دارد...

                           

مرضیه ریاحی
مستند بلند «همه مادران من» به بهانه پیدا شدن گوری دسته جمعی پس از 24 سال به كشتار «انفال» در سال 1983 كردستان عراق می‌پردازد. این مستند با تمركز بر زندگی زنانی كه در یك روستا تمامی مردانشان را از دست داده‌اند؛ از پس یك واقعه تاریخی دردها و رنج‌های انسان‌ها را به تصویر می‌كشد.
زنانی كه پیش از آنكه كُرد، عرب، ترك و... باشند؛ انسان‌اند و سال‌هاست كه با انتظار بازگشت همسر، پدر و برادرانشان زندگی كرده‌اند. انتظاری كه گویی پایانی ندارد چون آنها به باور بازگشت عزیزانشان زنده‌اند.
«همه مادران من» در بخش مسابقه مستند بلند بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.   

كشتار «انفال» چطور اتفاق افتاده و ریشه‌ این كشتار كجا بود؟
قبل از سال 1975 در كردستان عراق، كُردها با نیروهای صدام درگیر می‌شوند. پس از آن تعداد زیادی از كُردها با زن و بچه آواره‌ی ایران می‌شوند و صدام عده‌ای را كه می‌مانند به بیابان‌های جنوب تبعید می‌كند. اما آنها پس از چند سال دوباره به كردستان برمی‌گردند. صدام سعی می‌كند تمركز كُردها را بهم بریزد به همین دلیل یكسری از اعراب را به آن منطقه كوچ می‌دهد تا اینكه نهایتا در سال 1983 طی یك عملیات طراحی شده كشتار «انفال» اتفاق می‌افتد و 182 هزارنفر جانشان را از دست می‌دهند.
چه شد كه به فكر ساخت مستندی از این واقعه افتادید؟
دلیل اصلی‌اش این بود كه خودم كُرد هستم و از سال‌های نسبتا دور خبرهایی در مورد این كشتار شنیده بودم. تقریبا حدود 4 سال پیش كه اولین گور دسته جمعی پیدا شد؛ تهیه‌كننده این فیلم آقای عباس غزالی از من و همكارم آقای سنجاوی دعوت كردند كه مستندی گزارشی در مورد مراسم تشییع «انفال» پس از 24 سال بسازیم.
آن مراسم در رسانه‌های تصویری زیادی پوشش داده شد. پس از آن مراسم ما راش‌های زیادی دیدیم و احساس كردیم می‌شود فقط به یك مستند گزارشی راجع به مراسم بسنده نكنیم. چون آن فاجعه جای پرداخت بیشتری داشت به همین دلیل به تهیه‌كننده پیشنهاد ساخت این مستند را دادیم و ایشان هم گفتند اگر فكر می‌كنید از پس این كار برمی‌‌آیید موافقم.
چطور به مردم آن روستا نزدیك شدید كه این قدر راحت جلوی دوربین شما زندگی می‌كردند؟
بیشتر از 2 سال ما در آن روستا بودیم. توی این مدت با مردم آنجا خیلی صمیمی شده بودیم. آنها ما را به چشم یك گروه فیلمسازی نمی‌دیدند. ما را مثل دوستانی كه بهشان سر می‌زنند پذیرفته بودند. دیوار میان مای فیلمساز و مردم از میان برداشته شده بود و آنها جلوی دوربین زندگی خودشان را می‌كردند.
در فیلم از تصاویر آرشیوی خوبی استفاده كردید. چطور به این تصاویر دسترسی پیدا كردید؟
تصاویر دو نوع‌اند. یكسری كه از همان مراسم تشییع است كه از كانال‌های مختلف تلویزیونی گرفتیم و یكسری تصاویر سیاه و سفید قدیمی كه مربوط به 2-3 مستند دهه 60 است كه ساخته مستندسازهای آلمانی و انگلیسی است و از معدود تصاویر آرشیوی باقی مانده از آن زمان است كه ما به عنوان مرجع از آنها استفاده كردیم و بیشتر كاربرد حسی داشت.
یكی از نقاط قوت فیلم شما تدوین هوشمندانه است كه كار خودتان است. معمولا فیلمسازها وقتی كار خودشان را تدوین می‌كنند به خاطر حسی كه به فیلم دارند نمی‌توانند از یكسری پلان‌ها بگذرند و این پلان‌ها كاملا در فیلم اضافه به نظر می‌رسند. اما در مورد فیلم شما این اتفاق نیفتاده و مشخص است پلان‌ها با وسواس خاصی انتخاب شده‌اند. روی میز تدوین چطور كار می كردید؟
در زمان تدوین همان‌طور كه گفتید چون كار خودم بود؛ دل كندن از بعضی تصاویر برایم سخت بود. به همین دلیل از مشاوره بایرام فضلی استفاده كردم تا یك نگاه دیگری به من كمك كند. تدوین این فیلم بیشتر از یك سال طول كشید. خیلی با راش‌ها كلنجار رفتم. چون سوژه این فیلم ناراحت‌كننده است و قرار بود یك مستند بلند باشد باید جوری تدوین می‌شد كه تماشاگر بتواند تحمل كند و فیلم را تا آخر ببیند. بنابراین سعی كردم تا آنجا كه امكان دارد فضاهای ساكن را حذف كنم و كمتر از تصاویر گریه و زاری استفاده كنم تا برای تماشاگر قابل تحمل باشد.
«همه مادران من» در بخش مستند بلند بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد. حضور در این جشنواره تا چه حد برای شما اهمیت دارد؟
خیلی اهمیت دارد نه صرفا برای شركت در یك رویداد سینمایی. چون من كه وارد آن فضا شده‌ام وظیفه خودم می‌دانم كه حداقل گوشه‌ای از بدبختی آن آدم‌ها را نشان بدهم.
متاسفانه سینمای مستند در كشور ما بازتاب زیادی ندارد. اگر این فیلم برای حضور در جشنواره فجر انتخاب نمی‌شد كجا می توانست چنین مخاطبی پیدا كند. خوشحالم كه این فیلم می‌تواند مخاطب داشته باشد. فضایی كه در مورد فیلم‌های كُردی وجود دارد خیلی مناسب نیست. معمولا این فیلم‌ها در هاله‌ای از سیاست قرار می‌گیرند و دیده نمی‌شوند.
من و همكارم آقای سنجاوی از همان ابتدای ساخت تاكیدمان این بود كه نگاه انسانی در فیلم آن‌قدر قوی باشد كه نگاه‌های دیگر را تحت شعاع قرار بدهد. فاجعه‌ای كه اتفاق افتاده در الویت قرار بگیرد.
قبول شدن این فیلم در جشنواره فجر حس خوبی داشت. فكر می‌كنم این فیلم توانسته این ویژگی‌ها را پیدا كند.
به نظر شما جایگاه سینمای مستند در جشنواره فجر كجاست؟
من برای سینمای مستند اهمیت زیادی قائلم. سینمای مستند را بسیار جدی‌تر از سینمای داستانی می‌دانم. سینمای مستند در هر كشوری به لحاظ بازگویی گذشته و حال، بیان واقعیت و... می‌تواند كاربرد تاثیرگذاری داشته باشد.
جشنواره فجر مطمئنا باید به این سینما بها بدهد نه اینكه به عنوان اتفاقی جانبی به آن نگاه كند. باید هم عرض فیلم‌های داستانی به این سینما بها داد.
و حرف آخر؟
برای ساخت این فیلم خیلی دوستان به من كمك كردند كه اگر نبودند این فیلم خیلی سخت ساخته می‌شد. خیلی احترام قائلم برای عباس غزالی تهیه‌كننده این كار كه باتوجه به اینكه تخصصی در سینما ندارند، اهمیت سینمای مستند را درك كرده‌اند و كمك كردند ما بدون دغدغه‌ی زمان، این فیلم را بسازیم

به نقل از سایت پایگاه خبری فیلم کوتاه

فیلم شناسی ابراهیم سعیدی

الف ) کارگردانی :

1- مرثیه پریشانی : مستند- 10 دقیقه- بتاکم- 1378
2- روژگیران ( به همراه مهرداد اسکویی ) مستند 15 دقیقه بتاکم- 1379
3- ژوان ( وعده دیدار ) داستانی - 22 دقیقه- دی وی کم - 1381
4- ژیله مو ( آتش زیر خاكستر ) داستانی - 12 دقیقه - دی وی کم -

ب ) تدوین ، تصویربرداری :
 

تدوین فیلمهای سینمایی :

1.دم صبح به کارگردانی حمید رحمانیان

 

2.عبور از غبار به کارگردانی شوکت امین (در کردستان عراق)

 

3.باز هم سیب داری به کارگردانی بایرام فضلی

 

4.آخر دنیا به کارگردانی ابوالفضل صفاری (به همراه مجید عاشقی)


تدوین و تصویربرداری بیش از صد فیلم کوتاه مستند ، داستانی ، مجموعه و برنامه تلویزیونی دیگر  از قبیل :
خانه مادری ام مرداب ، چاه ، بیوه مرد ، سنگرروبرو ، زنان بدون سایه , دیار فراموش شده , ...رویای مروارید , فریاد خاموش

شرکت در جشنواره های خارجی :

( ROJGIRAN ) روژگیران

رن 2001- فرانسه ، یاماگاتا 2001–ژاپن، و چندین جشنواره خارجی دیگر , EBENSEE 2003 -اطریش

( JOUAN ) ژوان

، اسماعیلیه 2003 – مصر، پورتوبلو 2003– انگلیس , ایتالیا- MEDFILM 2003FIPA 2003 – فرانسه

( JILAMO ) ژیله مو

اسپانیا–گرانادا 2004 , اسپانیا –بارسلون2004, فرانسه-VESSOUL 2004 , عراق - سلیمانیه 2004
: جوایز

1- برنده بهترین فیلم مستند بخش بین الملل هفدهمین جشنواره فیلم کوتاه سینمای جوان برای فیلم روژگیران ( به همراه مهرداد اسکویی ) 1379

2- فیلم برگزیده اول میراث فرهنگی برای فیلم روژگیران درهفدهمین جشنواره فیلم کوتاه سینمای جوان 1379

3- لوح افتخار بهترین فیلم مردم نگاری از نخستین جشنواره فیلمهای مستند یادگار برای فیلم روژگیران

4- برنده پلاک نقره ای جشنواره ملل اطریش برای فیلم روژگیران 2003

5- دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی ازنوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه سینمای جوان
برای فیلم ژوان 1382

6- برنده بهترین مونتاژ از جشنواره گرانادا – اسپانیا 2002 برای فیلم چاه

7- برگزیده بهترین مونتاژ از سوی انجمن تدوینگران خانه سینما در هجدهمین جشنواره فیلم کوتاه سینمای جوان برای فیلم چاه 1380

8- برنده بهترین تصویربرداری از نخستین جشنواره فیلمهای مستند کیش برای فیلم رویای مروارید ( به همراه ذوالفقار عربزاده ) 1381

9- برنده بهترین تصویربرداری ازچهارمین جشنواره تولیدات سیما برای مجموعه مستند رویای مروارید ( به همراه ذوالفقار عربزاده ) 1382

10- برنده بهترین مونتاژ از نخستین جشنواره فیلم ته وار سلیمانیه - كردستان عراق 2004 برای فیلم ژیله مو


منبع:سایت شخصی و رسمی ابراهیم سعیدی

 http://www.ebrahimsaeedi.com

 


نوشته شده توسط hamid hamidi در چهارشنبه 26 تیر 1387 و ساعت 07:07 ق.ظ
ویرایش شده در - ساعت -
 نوشته های پیشین
+ اولین شعر نو فارسی / ابوالقاسم لاهوتی کرمانشاهی
+ کردها در مصر
+ آموزش زبان کردی در بوکان
+ نمایشگاه عکس رسانه ای " هه ناسه "
+ " نظامی گنجوی " و عشق به مادری کرد نژاد
+ ملکه زیبایی 2012 کردستان
+ زندگینامه دوبلور کرمانشاهی استاد منوچهر اسماعیلی
+ از خوانندگی تا پزشکی، از گویندگی تا سیاست در گفتگویی با عمر دزه ای
+ گفتگو با استاد مظهر خالقی
+ پر کاربردترین اسامی در میان کردها در سال 89
+ زندگینامه دو بازیگر کرد سریال ستایش
+ پژوهشی در تاریخ و فرهنگ كُردهای چهاردولی
+ عالی‌ترین درجه هنری موسیقی ایران به دو هنرمند کرد اعطا شد
+ بزرگداشت عبدالله ابریشمی پژوهشگر تاریخ قوم كرد
+ حسام الدین لرنژاد: دیگر ترانه های مذهبی نمی خوانم
+ ساخت جدید ترین فیلم ماهسون در استانبول و دیاربکر
+ بیله دمیرتاش، ستاره کرد در سینمای دنیا
+ نویسنده نامدارآلمانی کردتبارشیرکو فتاح:
+ گزارش كوردنیوز از موفقیت فیلمساز كردستانی
+ آلبوم شهر خاموش کلهر برای حلبچه
+ آراء هیات داوران هفتمین جشنواره تئاتر کردی
+ محمد اوزون نویسنده و رمان نویس مشهور کردستان ترکیه: آثار و فعالیتها
+ معرفی صدا و سیمای کردستان
+ گزارشی از کنسرت بی سابقه شوالیه آواز ایران
+ تصاویری از تاریخ و فرهنگ کردستان
+ گزارش تصویری از حضور شجریان در کردستان عراق
+ «دارین زانیار» پاپ استاری با صدای سحرآمیز
+ گفت‌وگو با ابراهیم سعیدی كارگردان مستند بلند همه مادران من
+ بابك امینی در سینه فونداسیون جشنواره بین‌المللی كن
+ آلبوم موسیقی کردی "دیلان" منتشر شد.

صفحات :